Jakobsdals julkorv

Jakobsdals julkorv    

När dagarna är fulla av arbete och gatorna tomma på snö blir det svårt att få den rätta julkänslan. Men Phil Spectors julskiva går det men även då sitter det hårt inne. I ett desperat försök att bota min julabstinens och min bakfylla sökte jag, som så ofta, min tillflykt till korven.

Det kändes självklart att äta julkorv och valet föll på Jakobsdals kreation som vägde in på 310 gram och enligt förpackningen skulle sjuda 30 minuter tillsammans med kryddpeppar, lagerblad och salt. Kryddpeppar är en stor personlig favorit men det samma kan inte sägas om kokt korv. Det finns såklart undantag  men jag tycker sällan det blir riktigt bra. Även tillbehören gav mig problem. Hur skulle jag äta korven? Egentligen ska den väl ätas på julbordet men som egen rätt blev det svårare. Valet föll på kokt potatis och alla korvars eviga vän, den stekta löken, som dagen till ära fick sällskap i stekpannan av lite kryddpeppar. Dessutom hade jag en klicka av min hemmagjorda senap med ingefära, nejlikor och honung.

Något osexigare än en rå julkorv är väl svårt att tänka sig. Grådaskig och sladdrig med små svarta prickar. Den blir inte mycket vackrare av att tillagas, särskilt inte då min sprack. Trots att den inte var särskilt vacker bestämde jag mig för att det var hög tid att korvbloggen fick sin första bild. Den är inte särskilt vacker men som tur är så är detta en matblogg och ingen töntig fotoblogg.
 

När jag tog den första tuggan blev jag positivt överraskad. Korven var mycket fastare och smakrikare än vad jag hade väntat mig. Kötthalten ligger på 61% vilket brukar vara katastofalt dåligt men är standard för den här korvtypen och därför helt godkänt. Den välbalanserade kryddningen kom fram bra och senapen passade perfekt till. Löken gjorde väl inte det hela sämre men den tillförde inte direkt något och det hade gått minst lika bra utan.

Korven må vara oattraktiv och gammalmodig men den levererar faktiskt, lite som en korvversion av Lars Lagerbäck. I morgon tänker jag äta det som blev över på en vörtmacka. Jag kanske borde vänta med utlåtandet tills dess men än så länge landar betyget på stabila 7/10. Om två dagar är det julafton och då kommer jag garanterat gräva djupare i korvfatet än jag brukar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback