Bierwurst

När man varken arbetar eller går upp innan klockan 12 är frukost inget som har hög prioritet. I ett fåfängt försök att även i fortsättningen komma i mina jeans brukar jag därför bara peta i mig lite yoghurt som sällskap till dagens viktigaste måltid, morgonkaffet. Att göra en god macka är en kostform lika underbar som underskattad men trots det har jag inte ätit bröd på över en månad.
 
Igår kväll fick suget efter bröd i kombination med oviljan att laga mat mig att inventera Nettos brödhylla. I Tyskland finns två olika nettobutiker. Dels den som finns i Sverige (hundnetto kallat) och sedan den tyska varianten med rödgul logga.Det var den senare jag besökte. Klockan började närma sig åtta så det var lite utplockat men ändå av bättre kvalitet än jag hade väntat mig. Det blev två frallor, ett paket smör och, efter en stunds velande vid påläggsdisken, ett paket Bierwurst som klockade in på starka 0.85€ för 200 gram.
 
Bierwurst är inte, som man skulle kunna tro, en ölkorv utan något mer mortadellaaktigt i konsistensen. Kötthalten på 93% imponerar men får en samtidigt att undra hur det kan vara så billigt. Jag vet att man inte bör köpa billigt kött, men detta är en blogg om korv och inte om moral. Smaken var trevlig utan att vara överväldigande, perfekt för att varva ner på kvällen och således blir betyget 7/10. Jag sköljde ner mackorna med en glas ayran (turkisk yoghurtdryck) som jag hade gjort misstaget att köpa i en vanlig tysk matbutik. I fortsättningen ska jag bara köpa ayran i turkbutiker (vilket inte direkt är svårt att hitta i mina kvarter) där den kostar lika mycket men är av mycket högre kvalitet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback