Curry Fix

Min mamma fick nyligen brev från en tysk bekant som inte bara innehöll julhälsningar utan även några påsar Curry-Fix, pulver för currywurstsås. Då min mamma båda ville dela julglädjen och få ett expertutlåtande så vidarebefordrade hon några påsar till mig. Normalt är jag väldigt, väldigt tveksam till alla typer av färdiga mixar men eftersom jag har som uttalat mål att blanda högt och lågt på bloggen och just sunkigheten är en del av charmen med currywurst så gav jag det en chans. Jag kompletterade påsen med ett paket Garant Bratwurst, även det en ny bekantskap. Eftersom jag ofta klagar på att det snålas med curryn köpte jag en burk currypulver för att kunna föregå med gott exempel.  

 

 

Korvarna skivas och steks och då de är färdiga lyfter man upp dem och rör ut påsens innehåll tillsammans med lite vatten i pannan. Currywurstsås kan variera väldigt mycket i konsistens och den här var helt klart åt det rinnigare hållet. Jag föredrar den lite tjockare men det var ändå helt okej.

 

Själva smaken på såsen skulle jag klassa någonstans i mitten av currywurstskalan. En helt okej tomatsmak men lite för tydlig sötma. Klart bättre än de som fuskar och bara har på ketchup men inte samma fyllighet som man kan hitta hos till exempel Curry 61.

 

 

Det ser ganska bra ut men det känns alltid lika fel att äta currywurst såhär, inomhus och på en riktig tallrik. Nog för att min lägenhet är dragig men det blir inte samma sak som att stå på Warschauer Brücke och känna vinden i håret medan man äter. Den totala currywurstupplevelsen uteblir, men Curryfix kan fungera som en snabb fix när berlinabstinensen blir för stor.

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback