Korv-25

Något jag gillar nästan lika mycket som korv är mackor, helst riktigt grisiga sådana med så mycket som möjligt på. Den kanske bästa macka jag ätit inmundigade jag på hypade Snack Bar på K-25 vid Hötorget. Det var en rejäl baguette med grillat kött, sås, ost lök och pommes frites. Jag minns första gången jag hörde talas om pommes på pizzan och trodde det var ett skämt, jag har aldrig riktigt fastnat för just den kombinationen men här var det perfekt.

 

När Arvid fick höra att Snack Bar börjat med merguez var det givet att det var här vi skulle gå för att följa upp vårt besök på Lennart & Bror. Att dyka upp mitt i fredagslunchrusningen var kanske inte en av våra bättre idéer. Det var mycket kö till alla ställen men framför allt till snack bar vars kö helt täckte det tomma kaffestället som låg vägg i vägg. Dock arbetades det imponerande fort och vi behövde inte vänta allt för länge för att i utbyte mot en hundring få vår korv med en liten sallad till. Tyvärr var jag för uppe i varv av trängseln för att komma ihåg att ta en bild men ni får tro mig när jag säger att korven serverades i en baguette tillsammans med pommes och en chilisås.

 

 

Eftersom jag gillar både merguez och K-25:s baguette så var förväntningarna såklart höga men de infriades inte. Även om korven var helt okej så var den inte riktigt så välkryddad och framförallt inte så saftig som en bra merguez kan och ska vara. Vad som däremot var lite väl välkryddat var såsen. Det var inte det att den var för stark men den tog över alldeles för mycket istället för att bära fram och lyfta upp korven. Den smak som inte togs över av såsen neutraliserades till stor del av pommesen. När jag försökte smaka på korven för sig så var den helt okej, om än inte perfekt, men helheten i serveringen var inte riktigt genomtänkt. Korven ska såklart leva på egna meriter och inte behöva jämföras med Baguetten men att inte nämna den alls är omöjligt. Dels var såserna bättre där och passade bättre med köttet. Osten med sin lena konsistens gjorde att det inte blev riktigt lika kompakt och även pommesen kändes där mer som en naturlig del av en flottig harmoni. Här var det mer som att korv och pommes i brist på tallrik tryckts ner i ett bröd. Jag är beredd att förlåta Snack Bar för detta snedsteg eftersom de uppenbarligen faktiskt vet hur man lagar fantastisk mat, men bäst av allt vore om de kunde ta denna kunskap och göra något lika bra på korvfronten


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback