Mediamörker

Jag brukar ju rapportera om när korv nämns i media och det har det gjort flitigt senaste tiden. Den storm som varit de senaste dagarna tjuvstartade redan förra veckan då korvstoppning var ett av momenten i Kockarnas Kamp. Jag har bara sett väldigt lite av programmet innan och känner inte att det är något jag missat. Jag har väldigt svårt för den här typen av program där ”kändisar” ska sitta och mysa. Allt och alla är mysigt och fantastiskt förutom någon liten snyfthistoria från barndomen som kompas av stråkar och en försäkran om att det har gjort dem starkare. Stor Så mycket bättre varning (hade dock gärna sett Ken Ring stoppa korv, men det är en annan historia). När det väl handlar mat är det väldigt tråkigt att de bara är rena snabbhetstävlingar. Deltagarna ska stoppa 15 korvar på kortast tid med ett visst antal ingredienser där salt är den enda kryddan. De som deltar är naturligtvis väldigt skickliga och det hade varit väldigt roligt och intressant att se vad de kunde göra om det fanns utrymme för lite kreativitet i tävlingen. Jag ser ingen poäng med ett matlagningsprogram där man slickar varandra i röven oftare än man provsmakar maten. 0/10!

 

Nästan lika trist är den överdrivna rapporteringen om att kött skulle vara cancerframkallande. Finns det något livsmedel som det inte varnats för de senaste 20 åren?

Enda ljuset i mediamörkret är den tyska satirsidan der Postillion som skriver att man kommer införa särskilda korvätarrutor på tyska järnvägsstationer eftersom korv tydligen är lika cancerframkallande som cigaretter. De skriver också att korvförpackningar i framtiden kommer få varningsetiketter med texten ”Köttätande är dödligt, inte bara för djuret”.

 

Jag kommer äta korv precis som innan och stilla önska att tv4 kunde uppvisa samma kreativitet som redaktionen på der Postillion så att vi i framtiden slipper program som Kockarnas Kamp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback