Korvjägare

 

Polfood vid mina gamla kvarter runts Torsgatan har inte bara den här fantastiska fönsterprydnaden som instagramstrebern Boris ivrigt fotograferade utan även utmärkt korv. När jag bodde i krokarna var jag en både frekvent och nöjd kund med senast jag var där blev jag lite besviken över den broskiga och karaktärslösa korv jag fick då.

 

Den här gången hade jag större tur när jag valde två korvar vid namn Jalowcowa och Mysliwska (som också är namnet på en av mina favoritbarer i äran och hjältarnas stad). Enligt mina eftersökningar på google translate betyder det enbär respektive jägare, passade namn då båda hade tydlig enbärssmak och något odefinierbart som ändå för tankarna till jägare. Kanske den milda rökigheten?

 

 

Det stod att korvarna bör avnjutas kallskurna, något som jag gör allt för sällan. Min hemmagjorda apelsinsenap är egentligen aningen för stark men här passade den bra, det gäller bara att vara försiktig med mängden. Korvarna i sig var fylliga men inte alls starka och kunde behöva en liten skjuts samtidigt som enbär och apelsin passade överraskande bra ihop. De små (och svårstavade) gurkorna köpte jag på mitt lokala ICA och var en besvikelse. Normalt älskar jag inlagda gurkor men de här var för sura och hade en lite obehaglig eftersmak. Brödet var däremot, även om det var lite enklare, perfekt till. Potatis och surkål i all ära, men brödet är nog trots alt korvens bästa vän.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback