Finsk Bastulänk

Detta skulle ju bli året då bloggen bryter ny mark och även om jag inte tagit mig hela vägen till kinesisk korv än så har jag i alla fall börjat röra mig österut hela vägen till Finland.

 

 Jag har många gånger gått förbi Finska Butiken i Hötorgshallen och sett att de har korv men jag har aldrig handlat något där och måste erkänna att jag har noll koll på finsk mat. Jag har hört talas om kålrotslåda men sen tar det stopp. Även om korvutbudet inte var så stort hade jag ingen aning om vad jag skulle välja men Bastulänk kändes rent spontant väldigt autentiskt. Efter att ha rådfrågat en expert på finsk mat fick jag veta att bastulänken ska avnjutas med potatismos, senap och saltgurka. Sagt och gjort!

 

 

Som ni ser är min uppläggning inspirerad av stilren fisk design. Systemet på Karlaplan hade tyvärr ingen Karhu men det får jag väl ta igen nästa carmenbesök.

 

Även om jag rent geografisk rört mig till nya områden så var väl korven tyvärr inte särskilt spännande rent smakmässigt utan påminde lite om den oklara rätten lunchkorv som man fick i skolan ibland. Jag vet inte vad den exakta kötthalten låg på men det kan inte varit allt för mycket. Kryddningen var också väl försiktig även om man kunde känna lite mer vitpeppartoner än vad som är brukligt i den här sortens korvar. Jag ställer mig också lite tveksam till saltgurkan. Den behöver man äta till något som har lite mer bett för att den inte ska ta över helt. Om man ska sammanfatta bastulänken så var den väl okej i sin, tyvärr inte så roliga, genre.

 

Kanske är det för att jag aldrig gillat att bada bastu som jag inte kan ta mig till bastulänken? Nästa gång ska jag i vilket fall ta sikte ännu längre bort, både vad gäller smak och geografi. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback