Mår is mår?

Hur börjar en söndag på bästa sätt? Ja kanske med att Jocke Johansson, innan man ens har gått upp ur sängen, skriver och frågar om man vill komma till Söder och spana kändisar och äta korv. Sagt och gjort!

 

Det var en strålande sommardag och Jocke hade spanat in ett korvställe vid norra Hammarbyhamnen. På vägen spottade vi dessutom David Lagercrantz iklädd short, en bättre början kunde man knappast önska sig. Väl framme vid kiosken, som var något enklare än vad vi hade tänkt oss, lade vi oss i gräset för att vänta in Champagnekommunisten Zeth som skulle klämma in en korvlunch mellan två lägenhetsvisningar. När han väl dök upp var jag rejält hungrig och valde en tunnbrödsrulle med det passande namnet full rulle. Den var helt i Yngwie Malmsteens smak med mos, sallad, räksallad, surkål, rödkål, ajvar, lök och bostongurka. Det fanns flera olika rullar att välja mellan men i den här hade de helt enkelt slängt ihop alla olika tillbehör i en. Galet eller genialt? Nog borde jag blivit lite tveksam, om inte till kombon surkål/räksallad så i alla fall till rödkålen som verkligen inte är någon personlig favorit (tror jag läste rödlök på ren rutin). Samtidigt som jag borde fattat misstankar så kände jag att det här ändå var så pass galet att det faktiskt skulle kunna bli bra. Jag älskar räksallad till korv och det är ju faktiskt en ganska konstig kombination bara det om man tänker efter.

 

 

Tyvärr måste jag säga att det var på fel sida av den tunna linjen mellan galenskap och genialitet. Korven och moset var det inget fel på och förutom rödkålen hade alla tillbehör passat bra var för sig men nu blev det bara en röra av alltihop. Det var lite som att servera senap till glass eller något liknande.

 

Jag stället mig kluven både till den här rättens existens och till att jag provade den. Även om det inte smakade något vidare så kan jag älska idén ”vi slänger ihop ALLT vi har och ser oss inte om”. På samma sätt hade jag ångrat mig om jag inte provat detta Frankensteins tunnbrödsrullemonster och fegat ur med något välkänt. Det kanske trots allt är så att Mår is mår!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback