New York

Två smålänningar som åker till New York för att sätta sprätt på ett arv låter onekligen som manusidén till en riktigt dålig buskis men det var precis vad som hände då jag och min mamma åkte på vår första utlandssemester på 22 år och ärade min morfar med en resa hela vägen till andra sidan Atlanten.

 
 
 

Resereportage om New York har det redan skrivits på tok för många och jag tänker inte ge mig på något nytt utan fokusera på korven. Då vi var i stan en väldigt kort tid blev det ett ganska pressat tidsschema och en del av de mer lyxiga korvställen jag hade sett ut fick stryka på foten. Som tur var fick jag äta mycket annan god mat, bland annat den godaste macka jag någonsin ätit på Katz’s Delicatessen som är ett MÅSTE för alla surkålsälskare.

 

 

Några korvar han jag såklart med ändå. Den här köptes vid en vagn nära Time Square och toppades med ketchup, senap, relish och en ganska vattnig surkål. Även om korven inte var någon sensation så var det bra för att serveras under så enkla förhållanden. Det är möjligt att inramningen gav den en extra skjuts men jag skulle ändå på rak arm säga att kötthalten låg något över snittet för den här korvtypen, i alla fall om man jämför med Sverige.

 

Dagen därpå åkte vi båt på Hudsonfloden och eftersom sjön som bekant suger passade jag på att testa en korv som känns lika amerikansk som bred midja och smal världsbild, en chili dog. För er som inte känner till det här fenomenet är det en vanlig hot dog som toppas med chili (alltså inte grönsaken utan grytan) och i det här fallet även ost.

 

 

Som ni ser var det den billigaste sortens burkchili vilket man tydligt kände. Dock slank det helt klart ner och jag tror stenhårt på grundidén. Jag tror att en köttig men ändå relativt mild korv (tänk hemmagjord bratwurst) kan passa perfekt med några stänk av en het och mustig chili. Att ost och korv är en lika utmärkt som underskattad kombo är ju känt som gammalt men här tror jag helt klart att riven är att föredra framför en plastig sås. Trots att den här inte höll toppklass var den helt okej för att vara någon man köpt på en turistbåt och helt klar något som inspirerade. På samma sätt kan man sammanfatta hela resans korvätande. Det var synd att jag inte fick några gourmetkorvupplevelser men jag fick provsmaka amerikansk vardagskorv och blev, framförallt, otroligt inspirerad till att åka tillbaka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback