Den unge Behms korvätande

Sedan det senaste inlägget har jag hunnit flytta några hundra meter söderut från den omsjungna Flughafenstraße till den mer obskyra Briesestraße. Som tur är har jag fortfarande promenadavstånd till Hampus Behm om vi bestämde oss för att mötas upp på en currywurstlunch på Ein Euro Eck. Namnet betyder ”eneurohörnan” vilket är ett passande namn då allt kostar en euro. För två euro kan man alltså få sig en stadig lunch med korv och pommes. Vill man ha majonnäs till (vilket man vill) så kostar det 30 cent vilket är inkonsekvent men ändå prisvärt då de inte snålar med den.

 

Min rumskompis var tveksam till att man kunde få något prisvärt för det priset men jag är beredd att säga att det är den bästa currywurst jag har ätit i kebabens förlovade land Neukölln. Det finns currywurstställen både vid Hermannplatz och längre ner på Karl Marx Straße men de är dessvärre inget vidare. Många kebabställen erbjuder currywurst men det är inget jag skulle rekommendera då de av förklarliga skäl inte använder klassisk bratwurst på fläsk utan olika typer av nötkorvar. De behöver inte vara dåliga i sig men det är inte vad currywurst är för mig. Dock är de i alla fall alltid skivade, se och lär KaDeWe!

 

 Två skäl att älska Berlin.

Som ni ser njöt Hampus av korven och jag kunde inte annat än göra det samma! Såsen hade gärna fått ha djupare smaker och precis som för på allt för många ställen så snålades det med currypulvret. Korven var standard men bra tillagad och hade inte legat för länge. Pommesen var riktigt krispiga och bra, annars händer det allt för ofta på enklare ställen att de är för flåttiga, tjocka och mjuka. Ett stort plus även om det här inte är en pommes frites-blogg!

 

Att kunna få en god och mättande (om än kanske inte allt för näringsrik) lunch för en dryg tjuga är verkligen en ynnest och jag och Hampus kommer garanterat att återvända.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback