Sköna maj välkorven

Mitt korvätande har gått rakt motsatt väg jämfört med börsen. Efter flera år av stadig nedgång har det nu gått raskt uppåt. Den senaste uppgången sparkades igång med att min kompis Nina bjöd in ett glatt gäng att grilla korv på hennes innergård.

Det bjöds på tre sorters korv och en gedigen samling tillbehör. Sist men inte minns fick jag ett paket ölkorv från Ullared i present. En mycket bra, om än aningen kylig, början på årets grillsäsong.

 Nya och gamla korvvänner!

Nästa anhalt på korvresan var långväga besök från Montreal av min kompis Tove och min praktikant Sam, vars första gästinlägg jag fortfarande väntar på.

Kvällen till ära gav jag mig på att göra egna korvbröd. När jag och min pappa gjorde korv förra sommaren bakade han briochekorvbröd som var otroligt luftiga och goda. Jag ville inte vara sämre utan gjorde det som är varje södermalmsmans plikt och satte igång att baka, dock tyvärr inte surdeg.

 

Mitt korvätande har gått rakt motsatt väg jämfört med börsen. Efter flera år av stadig nedgång har det nu gått raskt uppåt. Den senaste perioden sparkades igång med att min kompis Nina bjöd in ett glatt gäng att grilla korv på hennes innergård.

Det bjöds på tre sorters korv och en gedigen samling tillbehör. Sist men inte minns fick jag ett paket ölkorv från Ullared i present. En mycket bra, om än aningen kylig, början på årets grillsäsong.

 

Nästa anhalt på korvresan var långväga besök från Montreal av min kompis Tove och min praktikant Sam, vars första gästinlägg jag fortfarande väntar på.

Kvällen till ära gav jag mig på att göra egna korvbröd. När jag och min pappa gjorde korv förra sommaren bakade han briochekorvbröd som var otroligt luftiga och goda. Jag ville inte vara sämre utan gjorde det som är varje södermalmsmans plikt och satte igång att baka, dock tyvärr inte surdeg.

Bröden blev aningen stora, jag har trots allt inte bott på Söder så länge och har ett lite otränat öga för hur mycket saker jäser. Tyvärr blev konsistensen på bröden inte lika bra som sist utan betydligt mer kompakta. Men de var helt okej i smaken och om man skar ur en liten urgröpning var storleken inte alls dum.

 

Jag köpte två korvar från Lulles fågel och vilt. En Smokey pork & apple och en Toulouse, en mild korv kryddad med vitt vin. Vad som alltid imponerar på mig med Lulles är saftigheten. Detta gällde även de här korvarna. Däremot kan jag ibland tycka kryddningen hade kunnat ha lite mer sting.

 

På fredagen sparkade jag igång min välförtjänta semester med att åka ned till Köpenhamn för att besöka min gode vän Jakob. Jag han inte vistas många minuter i Danmark innan vi kände ett stort sug efter korv, vilket var välbehövligt efter sju timmars tågresa och skulle utgöra en bra grund inför de otaliga Tuborg som väntade på oss. Som tur var hade Jakob sett ut Johns Hotdog Deli ett stenkast från Huvedbanegård.

Vi tog varsin hotdog i svøb som åts i bröd och toppades med ketchup, senap, remoulad, bostongurka och rödlök i både rå och picklad form. Extra allt med andra ord, och remoulad på korv är verkligen ingen dålig idé. Det är faktiskt ytterst få tillfällen då remoulad är en dålig idé.

 

Efter Köpenhamn vände jag uppåt igen och stannade till i Skåne. Tyvärr blev det ingen korv där, men väl en lunch med min gode vän Hampus. En man som gjort en lång resa från att vara vegan till att nu köpa råmjölk direkt från en bonde. Efter en nostalgisk diskussion om en korvlunch i Berlin skickade han senare följande, hjärtvärmande meddelande:

 

Nästa stopp var hos min mamma i den småländska idyllen Hornaryd. Även nu skulle det grillas korv, den här gången var det min farfar och min vän mat- och dryckesprofilen Arvid med familj. Vi köpte upp oss på Louisiana och lammkorv från Stensåkra, chorizo och kabanoss.

Vädret var ostadigt men Stensåkras korvar var som vanligt desto stabilare. Testade även lammkorven och den var inte heller så dum.

Detta har blivit ett lite svepande inlägg, mest för att ge en överblick. Nu till helgen vankas både korvstoppning och korvfestival, vilket bäddar för mer djupgående analyser. Missa inte det!

 

 

 

Bröden blev aningen stora, jag har trots allt inte bott på Söder så länge och har ett lite otränat öga för hur mycket saker jäser. Tyvärr blev konsistensen på bröden inte lika bra som sist utan betydligt mer kompakta. Men de var helt okej i smaken och om man skar ur en liten urgröpning var storleken inte alls dum.

 

Jag köpte två korvar från Lulles fågel och vilt. En Smokey pork & apple och en Toulouse, en mild korv kryddad med vitt vin. Vad som alltid imponerar på mig med Lulles är saftigheten. Detta gällde även de här korvarna. Däremot kan jag ibland tycka kryddningen hade kunnat ha lite mer sting.

 

 Folköl pga prov dagen efter.

På fredagen sparkade jag igång min välförtjänta semester med att åka ned till Köpenhamn för att besöka min gode vän Jakob. Jag han inte vistas många minuter i Danmark innan vi kände ett stort sug efter korv, vilket var välbehövligt efter sju timmars tågresa och skulle utgöra en bra grund inför de otaliga Tuborg som väntade på oss. Som tur var hade Jakob sett ut Johns Hotdog Deli ett stenkast från Huvedbanegård.

 

Vi tog varsin hotdog i svøb som åts i bröd och toppades med ketchup, senap, remoulad, bostongurka och rödlök i både rå och picklad form. Extra allt med andra ord, och remoulad på korv är verkligen ingen dålig idé. Det är faktiskt ytterst få tillfällen då remoulad är en dålig idé.

 

 Hvergang!

Efter Köpenhamn vände jag uppåt igen och stannade till i Skåne. Tyvärr blev det ingen korv där, men väl en lunch med min gode vän Hampus. En man som gjort en lång resa från att vara vegan till att nu köpa råmjölk direkt från en bonde. Efter en nostalgisk diskussion om en korvlunch i Berlin skickade han senare följande, hjärtvärmande meddelande:

 

 

Nästa stopp var hos min mamma i den småländska idyllen Hornaryd. Även nu skulle det grillas korv, den här gången var det min farfar och min vän mat- och dryckesprofilen Arvid med familj som var inbjudna. Vi köpte upp oss på Louisiana- och lammkorv från Stensåkra, chorizo och kabanoss.

Vädret var ostadigt men Stensåkras korvar var som vanligt desto stabilare. Testade även lammkorven och den var inte heller så dum.

 Jag fångade mamma mitt i en tugga och hon krävde därför att klippas bort från bilden.

Detta har blivit ett lite svepande inlägg, mest för att ge en överblick. Nu till helgen vankas både korvstoppning och korvfestival, vilket bäddar för mer djupgående analyser. Missa inte det!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback