Weißwurst (Lidl)

Finns det något värre än att vakna och inse att man inte har något kaffe hemma? Jag tror inte det. Detta hände mig i veckan. Saken blev knappast bättre av det var den blåsigaste och regnigaste dagen på flera månader men vad gör man inte för den man älskar, i mitt fall morgonkaffet. Efter en femminuterspromenad i stark motvind kom jag fram till Lidl och möttes av en överraskande storslagen oktoberfestskyltning. I hela butiken fanns det öl och mat av mer eller mindre bayerskt ursprung.

Egentligen skulle jag bara ha kaffe men jag tycker fortfarande det är fascinerande att gå runt i matbutikerna här i Tyskland och jämföra med Sverige. Under mitt flanerande gick jag förbi korvdisken där min blick fastnade på ett vitrutigt paket. Det var ett Weißwurst-kit komplett men korvar och bayersk senap. Jag har recenserat weißwurst förr här på bloggen utan att bli jätteimponerad men den är trots allt tänkt att ätas till frukost och jag tänkte att detta var ett perfekt tillfälle att ge den en ny chans.
 
 
Går köksduken i Bayerns färger behöver man inte jobba så mycket med upplägget på tallriken.
 
 

Kanske har jag blivit mer tysk i mentaliteten eller så var det att jag åt dem innan klockan tolv, men dessa korvar var mycket bättre än mina tidigare weißwursterfarenheter. Jag kan inte direkt säga att de var köttiga men de hade en mycket fylligare och rundare smak. Kokt korv är alltid kokt korv men de hade en ovanligt fast konsistens som var mycket bra och därför landar betyger på 7/10. Ska man hitta något att klaga på så hade persiljasmaken kunnat vara tydligare. Den tillhörande senapen var söt, grov och god precis som jag vill ha den men den var på tok för svag. Med mer hetta hade den varit perfekt.

Min dröm om att dela en weisswurstfrukost med Thomas Müller lever inte bara kvar, den har blivit starkare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback