Bräckkorv

Ibland blir drömmar sanna, till exempel min önskan om att få äta mer korvar från Undersåkers charkuterifabrik. Förra gången var det isterband jag prövade och även om jag inte var helt nöjd så fanns det mycket positivt. Även den här gången var det via Arvid som jag fick tag på korven. Det var en bräckkorv som jag fick på villkoret att jag recenserade den, man skulle alltså kunna säga att detta är mitt första betalda inlägg!

 

Jag har samma relation till Bräckkorv som jag tror många har till isterband. Bara en vag aning om att den nämns i Emil i Lönneberga och ingen egentlig aning om vad det är eller hur den smakar. Enligt Undersåkers hemsida är det en varmrökt emulsionskorv av nöt och griskött som är kryddad med bland annat lök. De passar också på att varna för att den idag är utrotningshotad.

 

 

Kryddningen var nästan obefintlig, men vad gör det när allt det andra är så bra? Röksmaken var väldigt balanserad och det kändes otroligt köttig för att vara en emulsionskorv. Det som framförallt stod ut var saftigheten, den var otroligt saftig. Både köttsmaken och saftigheten var på en nivå som den här typen av korv inte brukar vara i närheten av. Isterbanden jag åt förra gången var god men stämde inte riktigt in med min bild av hur isterband ska vara. Här hade jag inga förutfattade meningar utan var mycket nöjd. Om jag måste välja föredrar jag nog lite kryddigare korvar, men inom sin genre var det här absolut toppklass. Det är verkligen kul att någon tar sig an svenska klassiker. Jag hoppas att min dröm om att få smaka mer från Undersåkers kommer slå in igen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback